




20-lecie PZWLP
W 2025 roku Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów świętuje 20 lat swojej działalności. To doskonała okazja, by spojrzeć wstecz na wspólne osiągnięcia i podziękować wszystkim, którzy przyczynili się do rozwoju naszej organizacji oraz całej branży wynajmu i leasingu aut w Polsce. Jubileusz to także moment, by z dumą patrzeć w przyszłość – pełną nowych wyzwań i możliwości.
Gala Jubileuszowa
Kulminacyjnym punktem obchodów będzie uroczysta Gala 20-lecia PZWLP – wyjątkowe wydarzenie pełne inspiracji, podsumowań i uhonorowania zasłużonych postaci naszej branży. W eleganckiej oprawie spotkają się przedstawiciele firm członkowskich PZWLP, partnerzy oraz najważniejsi przedstawiciele i liderzy rynku flotowego i motoryzacyjnego w Polsce. W programie m.in. nagrody okolicznościowe związane z jubileuszem (uhonorowanie osób najbardziej zasłużonych dla branży w ostatnich 20 latach), kolacja, część rozrywkowa oraz mnóstwo okazji do nawiązywania cennych relacji biznesowych.
Gościem specjalnym Gali 20-lecia PZWLP będzie Szymon Marciniak, najlepszy sędzia piłkarski na świecie. Wydarzenie poprowadzi dziennikarka motoryzacyjna Dagmara Kowalska.



20 lat istnienia Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów to doskonała okazja, by uhonorować tych, którzy swoją pracą i zaangażowaniem współtworzyli historię i rozwój branży wynajmu pojazdów w Polsce. W ramach obchodów PZWLP przyzna Nagrody Jubileuszowe 20-lecia – wyróżnienia dla osób, których wiedza, zaangażowanie i doświadczenie miały realny wpływ na kształtowanie branży wynajmu pojazdów w Polsce.
Nagrody zostaną przyznane w czterech kategoriach:
Kandydatów do nagród w poszczególnych kategoriach może zgłosić każdy przedstawiciel firmy członkowskiej PZWLP.
Laureatów poznamy podczas uroczystej Gali Jubileuszowej PZWLP, która odbędzie się w październiku.
To doskonały moment, by docenić tych, którzy kształtują rynek mobilności w Polsce!

Od dwóch dekad tworzymy silny głos branży wynajmu i leasingu pojazdów w Polsce. Z okazji jubileuszu 20-lecia PZWLP przypominamy najważniejsze osiągnięcia, sukcesy oraz ludzi, którzy współtworzyli historię naszej organizacji.
W rozmowie z Grzegorzem Szymańskim, Prezesem Zarządu PZWLP w latach 2018–2020, przybliżamy największe osiągnięcia Związku, kluczowe sukcesy z 20-letniej historii, wyzwania, które stoją przed PZWLP w przyszłości.
Obejrzyj jubileuszowy wywiad i dołącz do wspólnego świętowania.
Dwie dekady temu powstał Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów. Z okazji jubileuszu zaprosiliśmy do rozmowy Leszka Pomorskiego – współtwórcę PZWLP, wieloletniego Prezesa i Członka Zarządu.
W wywiadzie Leszek Pomorski dzieli się wspomnieniami z początków działalności Związku, opowiada o największych sukcesach organizacji oraz o wyzwaniach, z jakimi mierzyła się branża w minionych latach. To wyjątkowa okazja, aby poznać historię PZWLP z perspektywy osoby, która miała ogromny wpływ na jego rozwój i pozycję na rynku. To niepowtarzalna okazja, aby poznać historię PZWLP z pierwszej ręki.
Obejrzyj wywiad i odkryj, jak przez 20 lat zmieniał się rynek wynajmu i leasingu pojazdów w Polsce.
20 lat Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów
Ewolucja, wyzwania i przyszłość branży flotowej
Rozmówcą jest Daniel Trzaskowski, Członek Zarządu PZWLP
Barbara Czerniawska: Z branżą flotową jest Pan związany od lat, obserwował Pan jej ewolucję z różnych perspektyw: managera, wykładowcy i Członka Zarządu PZWLP. Jakie zmiany na rynku zainicjował Związek w ciągu 20 lat swojej działalności? Które z nich uważa Pan za najważniejsze?
Daniel Trzaskowski: Bardzo dużym osiągnięciem Związku jest wypracowanie standardu zwrotu pojazdów z wynajmu. Pierwsza edycja Przewodnika Zwrotu Pojazdów PZWLP ukazała się w 2007 r. Po zakończeniu wynajmu kluczowa jest ocena stanu samochodu - i my jako PZWLP to ustandaryzowaliśmy. Nasze przewodniki są źródłem szczegółowych informacji o akceptowalnych i nieakceptowalnych uszkodzeniach samochodu po okresie najmu. Pomagają uprościć i skrócić proces zwrotu pojazdu. Przypuszczam, że nadal jesteśmy jedynym rynkiem w Europie, gdzie obowiązuje jeden standard rynkowy, wprowadzony przez taką organizację jak nasza. To jest nasz absolutny sukces. W czerwcu 2023 r. wprowadzaliśmy odświeżony przewodnik – dla rynku stanowi on bezdyskusyjny benchmark.
Naszym drugim ważnym wkładem jest ustandaryzowanie danych na temat branży, czyli sposób definiowania produktów, który zapewnia ich porównywalność. Wszystkim nam zależało na tym, żeby rynek był w sposób wiarygodny raportowany. I to się dzieje. Nasze raporty są czytane, analizowane przez media, wykorzystywane przez studentów w pracach dyplomowych.
Tworzymy też kodeks dobrych praktyk branżowych. Oczywiście, jako Związek nie mamy bezpośredniego wpływu na zachowanie poszczególnych firm, jednak w szczególnych sytuacjach – na przykład w czasie pandemii - dyskutujemy na temat w miarę spójnego podejścia do podobnych wyzwań, np. tego, jak możemy pomóc klientom, oczywiście działając w ramach obowiązującego prawa.
Co konkretnie zmieniło się w branży w ciągu tych 20 lat? Była to w Pana ocenie ewolucja czy zmiany skokowe, inicjowane przez przełomowe wydarzenia?
Po pierwsze, bardzo zmieniła się rola Fleet Managera. 20 lat temu od osoby na tym stanowisku oczekiwano kompetencji technicznych: doskonałej znajomości samochodu i pewnej biegłości inżyniera. Nie było to stanowisko stricte menedżerskie. Dziś Fleet Manager powinien mieć przede wszystkim tzw. kompetencje miękkie: musi dobrze umieć zarządzać potrzebami użytkowników, bo mamy różnych użytkowników, w różnym wieku, o różnych potrzebach. Kluczowa jest więc komunikacja, dopasowana do indywidualnych potrzeb i oczekiwań każdego użytkownika floty.
Po drugie, w ciągu tych 20 lat nasz świat się zdigitalizował. Dziś cała branża pracuje na precyzyjnych danych. Ogromnie przyspieszyło to w trakcie pandemii – gdy byliśmy zamknięci w domach, a flotą trzeba było zarządzać zdalnie. Było to poważne wyzwanie dla tych firm, które nie miały jeszcze własnych portali, nie w pełni korzystały z dostępnych cyfrowych narzędzi. Pandemia była wstrząsem i katalizatorem. Wymusiła przyspieszenie zmian, które już następowały. Dlatego zarówno po stronie klientów, jak i po naszej stronie – firm oferujących najem aut – zrobiliśmy prawdziwy siedmiomilowy krok i jesteśmy dzisiaj w zupełnie innym miejscu niż choćby 5 lat temu.
Trzecim, ewidentnym makro-trendem dwudziestolecia PZWLP, jest odwrót od diesla. Dysponuję bardzo dokładnymi liczbami - jako Związek ustrukturyzowaliśmy dane, które zbieramy i raportujemy do rynku co kwartał. A jedną z nich jest właśnie struktura silników. Proszę sobie wyobrazić, że udział silników diesla we flocie samochodowej dokładnie 10 lat temu, czyli w drugim kwartale 2015, wynosił 71%. Dzisiaj jest to 29,7%. Ten silny spadek był oczywiście pochodną „diesel-gate”, ale nie tylko. Ważnym czynnikiem, który osłabił pozycję silników diesla, jest determinacja koncernów samochodowych, by sprostać nowym normom emisji. W efekcie tego, produkcja małych samochodów z silnikiem diesla stała się po prostu nieopłacalna.
Z drugiej strony, bardzo mocno wzrósł udział pojazdów ekologicznych: zarówno hybryd, jak i samochodów elektrycznych. Jeszcze 10 lat temu stanowiły one ledwie 0,2% pojazdów, czyli praktycznie nic. Dziś jest to już 15% i co więcej, ich udział bardzo dynamicznie rośnie.
PZWLP działa na rzecz całego sektora. Jest partnerem licznych wydarzeń i projektów; edukuje, wskazuje kierunki rozwoju branży. Który z tych obszarów działalności Związku uważa Pan za najważniejszy, najbardziej potrzebny?
Moim zdaniem: edukacja. A naszym największym sukcesem na tym polu są podyplomowe studia, które uruchomiliśmy w 2017 roku. Opinia rynku na ich temat jest bardzo pozytywna.
Inne aktywności związane z edukacją to uczestnictwo przedstawicieli PZWLP w licznych szkoleniach jako tych, którzy prezentują kluczowe wątki związane z flotą, jak i patronat merytoryczny nad wydarzeniami. Uczestnicząc w debatach, mamy możliwość wpływania na kształtowanie się naszego rynku. Przykładem takich działań jest m.in. Partnerstwo dla Bezpieczeństwa Drogowego
Ważne jest też promowanie dobrych postaw, zarówno jeżeli chodzi o klientów, jak i naszych partnerów. Dlatego cieszy mnie, że w tym roku po raz 18. wręczymy bardzo cenione na rynku nagrody PZWLP.
PZWLP obchodzi właśnie swoje 20-lecie. Pełnił Pan funkcję Członka Zarządu Związku, gdy organizacja była o połowę młodsza. Z jakimi wyzwaniami mierzyło się PZWLP po 10 latach funkcjonowania? Które konkretne problemy udało się wtedy rozwiązać? Z jakimi wyzwaniami PZWLP mierzy się dziś?
Dobrze pamiętam pewną dyskusję sprzed mniej więcej 10 lat, bo wtedy właśnie byłem pierwszy raz w zarządzie Związku. Zastanawialiśmy się, co możemy zrobić, żeby osiągnąć dwa ważne dla nas cele. Z jednej strony: bardziej zintegrować się ze Stowarzyszeniem Kierowników Flot Samochodowych, które zrzesza managerów floty. Z drugiej strony: jak mieć jeszcze lepiej wyszkoloną kadrę, tak potrzebną firmom zrzeszonym w PZWLP – zwiększyć grono ekspertów od wynajmu długo i krótkoterminowego oraz zarządzania flotą. Podeszliśmy do tego wspólnie na zasadzie projektu z Wydziałem Transportu Politechniki Warszawskiej. Miałem w tym swój udział, bo sam jestem absolwentem tego wydziału. I tak krok po kroku w 2017 uruchomiliśmy nasze studia podyplomowe, we współpracy z SKFS.
Dziś mamy z SKFS bardzo dobre relacje, ściśle współpracujemy, wspólnie promujemy nasze studia. Po prostu się uzupełniamy. A jeszcze 10 lat temu niektórym uczestnikom rynku mogło się wydawać, że w pewnych sytuacjach członkowie naszych organizacji mają konflikt interesów. Dzisiaj nie ma o tym mowy i wspólnie kreujemy ten rynek.
Szacuję, że od 2017 roku – czyli w ośmiu edycjach studiów – wypuściliśmy na rynek ponad 200 absolwentów naszych studiów. Z wieloma osobami z tego grona mam dobre kontakty.
Obserwuję, jak robią karierę. Co ciekawe, w znacznym procencie na studia przyszły osoby, które wcześniej nie miały kontaktu z flotą, a dzisiaj pracują w branży flotowej i są bardzo cenionymi fachowcami. Część osób było na poziomie specjalistów, a dzisiaj są menedżerami. Oczywiście nie oznacza to, że studia były dla nich jedynym motorem kariery, ale na pewno pomogły. Sam słyszałem od niektórych uczestników, że pracodawcy traktują te studia jako atut, wartość dodaną. I to jest wspaniałe.
Stałym, ważnym wyzwaniem jest przyciąganie i zachęcanie do współpracy w ramach Związku kolejnych firm. Jako PZWLP reprezentujemy dziś 80% rynku wynajmu samochodów osobowych i dostawczych. Mamy nadzieję, że pewnego dnia dołączy do nas Toyota Leasing Polska. Razem pewnie zbliżylibyśmy się do 95%.
Nowe wyzwania stawia przed nami klient MŚP oraz elektromobilność. Elektromobilność nabiera i będzie nabierała tempa. Duże firmy chcą zmniejszać swój ślad węglowy, upowszechnia się raportowanie ESG. Coraz chętniej wybierane są więc samochody hybrydowe oraz elektryczne. Na rynku mamy nowych graczy - np. marki chińskie.
Obserwujemy obecnie normalizację cen samochodów elektrycznych, co wpływa na wzrost zainteresowania nowymi elektrykami.Z drugiej strony, na razie jest dość ograniczony popyt na używane samochody elektryczne, więc trudno jest taki używany samochód sprzedać. Wciąż szukamy dobrych rozwiązań, czerpiąc doświadczenia z innych rynków, szczególnie z Europy Zachodniej.
Na jakie dane liczbowe warto Pana zdaniem zwrócić uwagę w ostatnich 10 latach? Które najlepiej pokazują rozwój rynku wynajmu?
Ostatnie 10 lat minęło nam pod znakiem konsolidacji. W 2015 na polskim rynku było 15 kluczowych firm CFM, dziś jest ich 11. Drugą wartą podkreślenia cechą jest to, jak bardzo mocno ten rynek co roku rósł.
Wzrosty były różne. Były lata, że dynamika była dwucyfrowa, dziś mamy dynamikę jednocyfrową, ale rynek konsekwentnie rośnie. Spójrzmy na kluczowy produkt firm zrzeszonych w PZWLP, czyli wynajem długoterminowy. 10 lat temu firmy zrzeszone w Związku (wówczas: 15 podmiotów) na koniec drugiego kwartału 2015 zaraportowały 100 tysięcy samochodów w portfelu. Porównując to z najnowszymi danymi, za pół roku 2025: w portfelu „naszych” firm mamy już 278 tysięcy samochodów. Prawie trzykrotnie więcej! To naprawdę imponujący wzrost.
Ale jedno się nie zmienia. Najpopularniejsza marka? 10 lat temu, 5 lat temu i dziś na pierwszym miejscu jest Skoda Octavia.
Patrząc przez pryzmat rent-a-car: właśnie 10 lat temu do Związku dołączyły firmy z segmentu rent-a-car. Były to 4 firmy - dziś jest to 7 firm. Ich flota wzrosła z 8800 samochodów w 2015 do 20900 w roku bieżącym (wg danych za drugi kwartał 2025). Również w ich przypadku dynamika była dodatnia, choć nie aż tak skokowa jak w wynajmie długoterminowym.
To imponujące liczby. Trudno jednak uwierzyć, że przez 20 lat wszystko szło po myśli firm PZWLP.
Chodzi o przysłowiową łyżkę dziegciu? Patrząc przez pryzmat całego rynku samochodowego w Polsce - bo wyniki branży wynajmu są pochodną sprzedaży do firm, a sprzedaż do firm jest pochodną sprzedaży nowych samochodów – wszyscy spodziewaliśmy się, że ten rynek urośnie bardziej. W 2024 roku osiągnęliśmy w Polsce najwyższy trzeci wynik sprzedaży nowych samochodów. Jeszcze lepszy był w Polsce rok 2019, a rekordowy - 1999.
W 1999, rekordowym roku, sprzedano 660 tysięcy nowych aut. W ubiegłym roku: 540 tysięcy. Ale powiedzmy sobie szczerze, przy naszej populacji wszyscy liczyliśmy, że pewnego roku osiągniemy milion. Ja na pewno. Gdyby ktoś mnie zapytał 10 lat, a tym bardziej 20 temu, czy w Polsce sprzeda się kiedyś milion samochodów, na pewno powiedziałbym, że tak.
Nie do końca satysfakcjonujący jest też udział wynajmu w ogólnej puli nabywanych aut. Portfel firm w Związku rośnie rok do roku, jednak cały czas oscylujemy w okolicach 1:4, czyli średnio co czwarty samochód kupiony przez firmę jest obecnie finansowany najmem.
Spodziewaliśmy, że popularyzacja najmu będzie szybsza. Chciałbym przy tym podkreślić: dojrzałość rynku na poziomie większych firm jest duża i firmy te mają dobre doświadczenia, więc od lat chętnie korzystają z wynajmu. Ale cały czas wyzwaniem jest sektor MŚP i konsumenci.
Nowe samochody w Polsce kupuje głównie MŚP, taka jest prawda. Na 100 samochodów kupionych w Polsce przez firmy, do MŚP trafia przynajmniej 50%. Oswojenie tego segmentu z wynajmem stanowi dla nas od lat prawdziwe wyzwanie. Zmiana konsekwentnie następuje. Firmy zrzeszone w PZWLP, które stawiają na rozwój w MŚP – jak np. choćby Carefleet, którą kieruję – odnotowują bardzo duże wzrosty. Dla naszego rynku MŚP staje się wręcz kołem napędowym i daje nadzieję na dalszy, dynamiczny wzrost. W mojej firmie w ubiegłym roku odnotowaliśmy nawet trzycyfrowy wzrost. Pomimo tego sukcesu, gdy odniesiemy to do potencjału rynku, nadal nie jesteśmy tam, gdzie powinniśmy być.
Z czego to wynika?
Powodów jest kilka. Jednym z nich jest to, że w Polsce chcemy coś posiadać na własność, nie wynajmować. Dotyczy to nie tylko samochodów. Podobnie jest np. z mieszkaniami. Ale to się zmienia, na pewno w perspektywie nowej generacji. Widzimy, że im młodsi ludzie prowadzą biznes, tym bardziej są przekonani do mobilności. To oni częściej wybierają wynajem – co nas bardzo cieszy.
Pewne bariery widzimy też w tym, jakie kanały sprzedaży preferują firmy MŚP. Samochody kupują najchętniej szukając ofert w Internecie lub korzystają z pośrednictwa dealerów. Dlatego dealerzy też muszą być do tego odpowiednio przekonani. Muszę przyznać, proces sprzedaży najmu nie jest tak prosty, jak w przypadku klasycznego leasingu. Tu właśnie widać, jak ważną rolę do odegrania ma PZWLP oraz projekty, które w ramach Związku wdrażamy – świetnym przykładem są nasze studia podyplomowe. Jako organizacja, musimy edukować taką kadrę, która z tego typu wyzwaniami będzie sobie dobrze radziła.
Czy – w związku z jubileuszem – zechciałby się Pan podzielić jakimś osobistym wspomnieniem związanym z PZWLP?
W zarządzie PZWPL jestem po raz drugi, za pierwszym razem – w 2014 r. – trafiłem tam z ramienia Volkswagen Financial Services Polska. Miałem więc okazję obserwować od środka zmiany, które wpływały na nasz segment rynku. Ale po raz pierwszy uczestniczyłem w posiedzeniu PZWLP pięć lat wcześniej, w 2009 r. Co ciekawe, trafiłem tam wtedy trochę przypadkiem – mój szef, ówczesny Wiceprezes zarządu PKO Leasing, poprosił mnie, żebym go zastąpił.
Było to dla mnie wyjątkowe, inspirujące spotkanie. Po pierwsze, zostałem bardzo serdecznie przyjęty przez znacznie bardziej doświadczonych ode mnie, starszych kolegów – zwłaszcza Sławomira Wontruckiego i Leszka Pomorskiego, którzy wówczas byli w zarządzie PZWLP. Teraz, gdy sam jestem w Zarządzie już po raz drugi i obserwuję jak do Związku wkracza nowa generacja, staram się tę przyjazną i twórczą atmosferę kreować podczas naszych spotkań. Przekazywać dobre emocje i pozytywną energię, którą mnie wtedy przywitano. Tamto pierwsze dla mnie posiedzenie trwało około dwóch godzin – ale ile ciekawych wątków zostało poruszonych! Otworzyło mi to oczy na wiele nowych spraw, pokazało inną perspektywę. Z czasem aktywność na forum PZWLP pomogła mi w dojrzewaniu jako managerowi do kolejnych zawodowych wyzwań.
Informacja o rozmówcy:
dr Daniel Trzaskowski – Członek Zarządu PZWLP w latach 2014-19 oraz ponownie od marca 2024 r. Od maja 2023 r. pełni funkcję prezesa Carefleet S.A. – firmy z Grupy Crédit Agricole specjalizującej się w finansowaniu i zarządzaniu samochodami, jednej z czołowych w tym segmencie polskiego rynku. Od 2017 r. jest wykładowcą na Politechnice Warszawskiej; w 2019 zdobył tytuł doktora nauk inżynieryjno-technicznych na Wydziale Transportu tej uczelni. Współautor książki „Flota samochodowa. Finansowanie i zarządzanie”, wydanej przez PWN w 2024 r.
Jubileusz Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów: dwadzieścia lat na rynku, ponad dziesięciokrotny wzrost floty i rosnący wpływ na rozwój branży, edukację oraz wyznaczanie rynkowych standardów.
Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWLP) obchodzi w tym roku swój 20-letni jubileusz. Powołany w 2005 roku Związek od dwóch dekad odgrywa ważną rolę na polskim rynku wynajmu długoterminowego, a także wynajmu krótkoterminowego i średnioterminowego oraz leasingu pojazdów. PZWLP rósł i ewoluował. Utworzony został przez 10 firm, których łączna flota pojazdów liczyła wówczas ok. 30 tys. pojazdów. Obecnie zrzesza 17 firm, które dysponują łączną flotą we wszelkich formach wynajmu samochodów ponad 300 tys. pojazdów. Od ponad 10 lat (od maja 2015 r.) Związek obejmuje również firmy specjalizujące się w krótkoterminowym i średnioterminowym wynajmie aut, (Rent a Car, RAC) - jako jedyna organizacja branżowa w Polsce.
PZWLP jest cenionym źródłem informacji na temat rozwoju rynku i branży wynajmu aut w Polsce. Organizacja zbiera, analizuje i udostępnia istotne dla branży informacje – np. od 2009 roku (a od 2015 także dla segmentu Rent a Car) regularnie publikuje rynkowe dane statystyczne i eksperckie analizy oraz stanowi wiarygodne źródło informacji o kondycji tego sektora usług w Polsce.
Organizacja dba o transparentność i profesjonalizm branży oraz wyznacza kierunki jej rozwoju. Dużą rolę w kształtowaniu standardów rynkowych, szczególnie tych dotyczących jakości samochodów poleasingowych/pokontraktowych i zwrotu pojazdów, odgrywają przewodniki PZWLP, które – w różnych wariantach – wydawane są od 2007 r.
Dbając o wspieranie dobrych praktyk i pobudzanie pożądanych trendów, od 2008 r. przyznawane są doroczne Nagrody PZWLP. Otrzymują je firmy zaangażowane w rozwój i wdrażanie innowacyjnych rozwiązań, a także odnoszące sukcesy w obszarach działalności ważnych dla dojrzałej już branży, takich jak np. edukacja kierowców i szeroko zakrojone działania dotyczące bezpieczeństwa w zakresie aut służbowych, ochrona środowiska, elektromobilność. W tym roku Nagrody PZWLP zostaną wręczone już po raz osiemnasty. Od wielu lat są to jedne z najbardziej prestiżowych wyróżnień w polskiej branży flotowej.
Organizacja, wspólnie ze Stowarzyszeniem Kierowników Flot Samochodowych (SKFS), od 2017 r. współtworzy pierwsze w Polsce, rozbudowane programowo podyplomowe studia flotowe „Zarządzanie flotą samochodową i mobilnością” na Wydziale Transportu Politechniki Warszawskiej. Większość zajęć na tym kierunku jest prowadzona przez ekspertów flotowych, praktyków z wieloletnim doświadczeniem: managerów i członków zarządów, reprezentujących przedsiębiorstwa zrzeszone w PZWLP i SKFS.
Przyszłość wg PZWLP
W jubileuszowym roku PZWLP stawia sobie ambitne cele na kolejne lata. Najważniejsze z nich to:
Rok 2025 to dla nas wyjątkowy moment. To jubileusz, ale i dowód na siłę polskiej branży wynajmu i leasingu pojazdów. Przez 20 lat PZWLP odgrywało kluczową rolę w jej dynamicznym rozwoju i kształtowaniu – komentuje Robert Antczak, Prezes Zarządu PZWLP. – To dobry moment, by docenić wkład wszystkich, którzy przez lata wspierali nasz Związek i całą branżę. Jednocześnie jest to dla nas impuls, by jeszcze śmielej patrzeć w przyszłość, kontynuując wprowadzanie innowacji i definiowanie nowej mobilności w Polsce. Jesteśmy przekonani, że bez PZWLP, rynek i branża wynajmu samochodów w naszym kraju wyglądałyby dzisiaj zupełnie inaczej. 20 lat funkcjonowania naszej organizacji pozwoliło na stworzenie podstaw do dalszego rozwoju branży, standaryzację i zdefiniowanie usług oraz całego rynku, stworzenie i wdrożenie jednolitych i przejrzystych standardów dla funkcjonowania branży, stymulowanie rynku i wszystkich jego uczestników do stałego podnoszenia jakości, a także – co bardzo ważne – wypełniać misję edukacyjną na temat wynajmu aut.
Jubileusz PZWLP - wydarzenia
Kulminacyjnym punktem jubileuszowego roku będzie uroczysta Gala 20-lecia PZWLP, która odbędzie się w październiku br. Wydarzenie to zgromadzi liderów rynku flotowego i motoryzacyjnego, firmy członkowskie, partnerów oraz wszystkich, którzy współtworzyli tę historię. Będzie to okazja do biznesowych spotkań, podsumowania dotychczasowych dokonań Związku oraz omówienia wspólnych planów na przyszłość.
Podczas Gali wręczone zostaną specjalne, jubileuszowe nagrody PZWLP. Jest to okolicznościowa, związana z jubileuszem inicjatywa PZWLP, której celem jest uhonorowanie osób mających realny wpływ na rozwój branży na przestrzeni ostatnich dwóch dekad. Ponadto, w trakcie wydarzenia wręczone zostaną również doroczne Nagrody PZWLP – w tym roku już po raz osiemnasty.
Szczegóły dotyczące obchodów i planowanych wydarzeń śledzić można na dedykowanej, jubileuszowej stronie PZWLP www: 20latpzwlp.pl.
Kluczowe osiągnięcia 20 lat PZWLP
Po dobrych wynikach sprzedaży nowych samochodów w ubiegłym roku, dorównujących rezultatom osiąganym przed pandemią, w pierwszym kwartale 2025 roku polski rynek motoryzacyjny kontynuuje dobrą passę. W pierwszych trzech miesiącach bieżącego roku z salonów wyjechało o 2,5% więcej nowych aut osobowych niż w analogicznym czasie rok wcześniej. Wzrost sprzedaży został jednak wygenerowany głównie przez klientów indywidualnych, firmy i przedsiębiorcy nabyli bowiem mniej samochodów niż przed rokiem. Zgodnie z danymi opublikowanymi przez Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWLP), rynek wynajmu długoterminowego aut w Polsce odnotował w pierwszym kwartale wzrost łącznej floty na poziomie 7,3% r/r. Z kolei, branża Rent a Car (wypożyczalnie samochodów), zanotowała według danych PZWLP spadek wynoszący 6,4%.
Pierwszy kwartał 2025 roku potwierdza, że polski rynek motoryzacyjny, pomimo wielu zawirowań i problemów, mających źródło w globalnych procesach i zjawiskach m.in. związanych ograniczaniem emisji dwutlenku węgla, cłami, ofensywą azjatyckich marek, kontynuuje dobrą passę. W zeszłym roku, po raz pierwszy od wielu lat, sprzedaż całkowita nowych samochodów w naszym kraju osiągnęła poziom notowany przed pandemią. Jak się okazuje, w pierwszych trzech miesiącach roku sprzedaż nowych aut w Polsce nadal - choć już w niewielkim tempie (2,5% r/r) - rosła.
Podobnie, jak w całym poprzednim roku, tak i w pierwszym kwartale 2025 r., wzrost ten został wygenerowany przez klientów indywidualnych, którzy nabyli aż o 10,9% nowych samochodów więcej niż w analogicznym czasie rok wcześniej. Gdyby nie duży popyt wśród klientów indywidualnych, polski rynek motoryzacyjny przestałby już rosnąć. Firmy i przedsiębiorcy, odpowiadający wciąż za ponad 2/3 łącznej sprzedaży, nabyli bowiem o 1,6% aut mniej niż przed rokiem. Łącznie w pierwszym kwartale 2025 r. z polskich salonów wyjechało 142 tys. nowych samochodów osobowych, z czego 49,7 tys. nabyły osoby prywatne, a 92,4 tys. firmy.
Firmy nabyły mniej nowych aut, dobre wyniki rynku motoryzacyjnego napędzają osoby prywatne
W pierwszym kwartale bieżącego roku firmy i przedsiębiorcy nabyli łącznie 92,4 tys. nowych samochodów osobowych, o 1,6% mniej niż w tym samym czasie rok temu. Dynamika sprzedaży w tym zakresie różniła się w zależności od rodzaju finansowania pojazdów.
W przypadku kredytu, klasycznego leasingu i zakupu ze środków własnych liczonych razem, wolumen sprzedaży osiągnął poziom niższy o 3,7% niż przed rokiem. Jeżeli zaś chodzi o wynajem długoterminowy, to zgodnie z danymi PZWLP na podstawie danych gromadzonych od firm członkowskich skupionych w organizacji, w pierwszym kwartale 2025 r. branża nabyła o 6,7% więcej nowych samochodów osobowych aniżeli w analogicznym czasie rok wcześniej.
Zgodnie z danymi PZWLP, branża wynajmu długoterminowego nabyła w pierwszym kwartale łącznie 20,7 tys. nowych aut osobowych, co stanowi udział w całkowitej sprzedaży samochodów do firm w Polsce na poziomie 22,4%. W wynajmie długoterminowym znalazło się w związku z tym więcej niż co piąte nowe auto nabywane przez firmy i przedsiębiorców w Polsce w pierwszym kwartale 2025 r.

Stabilne, umiarkowanie szybkie tempo wzrostu rynku wynajmu długoterminowego w Polsce
Biorąc pod uwagę najważniejszy wskaźnik mierzący tempo rozwoju branży, a więc łączną liczbę sfinansowanych i oddanych do użytkowania samochodów w ramach usługi wynajmu długoterminowego, zgodnie z danymi PZWLP poziom aktywnej floty urósł w pierwszym kwartale 2025 roku o 7,3% r/r.
Rynek wynajmu długoterminowego aut w Polsce przyzwyczaił nas do stabilnych wzrostów kwartał do kwartału mierzonych finansowaną i aktywną flotą pojazdów wynajętych przez branżę swoim klientom. Pierwszy kwartał 2025 r. potwierdza ten stabilny trend, branża zakupiła i zarejestrowała o 6,7% więcej nowych aut porównując do poprzedniego roku, a aktywna flota samochodów wynajętych przez branżę w analogicznym okresie wzrosła o 7,3% rok do roku – mówi Robert Antczak, Prezes Zarządu PZWLP. - Wynajem jako sposób pozyskania auta do floty firmowej ma już w Polsce stałe miejsce w segmencie klientów korporacyjnych, ale też coraz bardziej zyskuje w segmencie średnich i małych firm, w tym wśród jednoosobowych działalności gospodarczych, zdobywa także zwolenników wśród klientów indywidualnych.
Patrząc na wysoką dostępność nowych aut, regularność dostaw oraz atrakcyjne warunki zakupu, można stwierdzić, że strona podażowa rynku wróciła już do normalności, którą znaliśmy przed okresem pandemii Covid-19. Stabilnie rośnie również popyt na usługi branży wynajmu długoterminowego aut, pojawiają się nowi klienci, a czynniki wpływające na wysokość ofertowanych miesięcznych rat wynajmu stają się coraz bardziej przewidywalne, na co mają wpływ m.in. ostatnie obniżki referencyjnych stóp procentowych oraz ustabilizowany poziom inflacji. Szczególnie ma to znaczenie w odniesieniu do aut spalinowych i wszelkiego rodzaju napędów hybrydowych. Natomiast, największym wyzwaniem dla branży i największą niewiadomą pozostaje tempo elektryfikacji flot w wynajmie długoterminowym ze względu na likwidację programu Mój Elektryk i jego nową odsłonę NaszEauto nie obejmującą flot firmowych, jak również wciąż raczkujący jeszcze rynek wtórny dla używanych samochodów elektrycznych.
W liczącej ponad 275 tys. łącznej flocie aut w wynajmie długoterminowym, należącej do firm skupionych w PZWLP, wśród najpopularniejszych samochodów na koniec pierwszego kwartału 2025 roku znalazły się Skoda Octavia, Toyota Corolla oraz Kia Ceed.
Diesli coraz mniej, hybrydy i elektryki stanowią już ponad 14% aut w wynajmie długoterminowym
Jak wskazują dane PZWLP po pierwszym kwartale 2025 roku, transformacja napędów w autach w wynajmie długoterminowym ciągle trwa. Według najnowszych informacji organizacji, wciąż ubywa samochodów wyposażonych w silniki Diesla, na koniec marca b.r. ich udział zbliżył się do kolejnej psychologicznej granicy. Auta z wysokoprężnymi jednostkami napędowymi stanowiły już bowiem niewiele ponad trzydzieści procent ogółu – dokładnie 30,4%, o 2,6 p.p. mniej niż przed rokiem. Równolegle konsekwentnie wzrasta udział samochodów benzynowych, które stanowiły 55,3% całości floty znajdującej się w wynajmie długoterminowym, o 1 p.p. więcej aniżeli rok wcześniej. Jednakże, najszybciej rośnie udział aut z napędami określanymi jako ekologiczne, czyli wszelkiego rodzaju hybryd oraz samochodów w pełni elektrycznych (BEV). Pojazdy tego typu na koniec marca stanowiły łącznie już 14,3% ogółu, o 1,6 p.p. więcej niż przed rokiem. Udział aut w pełni elektrycznych urósł o 1,1 p.p. w ciągu roku i stanowiły one 3,7% floty w wynajmie długoterminowym na koniec pierwszego kwartału.
Polskie floty w wynajmie długoterminowym konsekwentnie zmierzają w kierunku obniżonej emisyjności i neutralnego wpływu na środowisko, o czym świadczą dane PZWLP po pierwszym kwartale 2025 roku – mówi Piotr Wróbel, Członek Zarządu PZWLP. – Widać również, że transformacja w jeszcze bardziej ambitną stronę, a więc aut zeroemisyjnych, elektrycznych, również ma miejsce. Samochody nisko- i zeroemisyjne stanowią już ponad 14% łącznego parku w wynajmie długoterminowym, jest to już dobrze zauważalna i mająca rzeczywisty wpływ na całkowitą emisję dwutlenku węgla przez flotę w wynajmie długoterminowym ilość aut. Jednakże, mamy jednocześnie świadomość, że odsetek samochodów w pełni elektrycznych, pomimo że konsekwentnie rośnie, jest wciąż relatywnie do krajów Europy Zachodniej bardzo niski. Jako organizacja reprezentująca w Polsce branże wynajmu długoterminowego i Rent a Car, już od wielu miesięcy zabiegamy w rozmowach ze stroną rządową, współpracując przy tym z innymi organizacjami szeroko pojętego rynku motoryzacyjnego i leasingowego w Polsce, o przywrócenie publicznych dopłat do aut elektrycznych dla firm w naszym kraju. Obecnie dopłaty są dostępne wyłącznie dla osób fizycznych i najmniejszych przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze, tymczasem to głównie większe firmy kreują w Polsce popyt na auta elektryczne. W naszej ocenie, na tym etapie rozwoju elektromobilności w naszym kraju, zachęty i stymulacja rynku poprzez dopłaty dla firm jest wciąż konieczna i przyczyni się do przyśpieszenia rozwoju tego rynku.
Średnia emisja dwutlenku węgla nowych samochodów osobowych zakupionych przez branżę wynajmu długoterminowego w pierwszym kwartale 2025 roku była niższa aż o 27,6 g/km i 21,5% niż rok wcześniej i wyniosła 100,4 g/km. Jeśli zaś chodzi o auta dostawcze, to średnia emisja w ich przypadku wyniosła 154,4 g/km i była wyższa o 10,4% i 14,5 g/km w stosunku do stanu w porównywalnym czasie roku 2024.

Wypożyczalnie samochodów dostosowują swoją działalność do wyzwań rynkowych – łączna flota firm Rent a Car w Polsce spada
Z opublikowanych przez PZWLP danych po pierwszym kwartale 2025 r. wynika, że branża Rent a Car (krótko- i średnioterminowe wypożyczalnie samochodów) zanotowała spadek łącznej aktywnej floty o 6,4% r/r.
Po bardzo trudnym i wymagającym dla branży Rent a Car w Polsce roku 2024, dane PZWLP po pierwszym kwartale potwierdzają, że wypożyczalnie samochodów niestety nadal mierzą się w naszym kraju z dużymi wyzwaniami – mówi Tomasz Kapelko, Członek Zarządu PZWLP. – Branża Rent a Car jest tą gałęzią wynajmu samochodów, która najszybciej i najmocniej odczuwa trudną sytuację gospodarczą i wpływ czynników makroekonomicznych. Obecnie wypożyczalnie nadal zmagają się z obniżonym popytem, zarówno ze strony firm, jak i klientów indywidualnych, którzy bardzo ostrożnie podchodzą do wszelkich wydatków, ograniczając jednocześnie koszty na usługi takie jak Rent a Car. Taka sytuacja zmusza wypożyczalnie samochodów do dostosowywania swojej floty do aktualnej koniunktury.
Branża Rent a Car jest obecnie reprezentowana w PZWLP przez 7 dużych, sieciowych, polskich i międzynarodowych wypożyczalni samochodów, których łączna flota* w usługach wynajmu krótkoterminowego (1-30 dni) oraz średnioterminowego (1 miesiąc – 2 lata) wynosiła na koniec marca 2025 roku 18,5 tys. aut.
* - bez floty Sixt Rent a Car Polska / Eurorent Sp. z o.o.
Począwszy od danych po II kwartale 2018 r. PZWLP nie publikuje bieżących zestawień łącznych flot aut firm członkowskich organizacji. Zestawienia te są publikowane jako dane historyczne, z 6-miesięcznym opóźnieniem. Wyniki poszczególnych Członków PZWLP w tym zakresie na koniec I kw. 2025 r. zostaną opublikowane wraz z danymi statystycznymi (zagregowanymi) dotyczącymi III kw. 2025 roku.
Zobacz zestawienie wyników firm PZWLP po III kwartale 2024 roku


Przy okazji jubileuszu 20 lat działalności, Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWLP) odświeżył swój wizerunek, prezentując stworzone całkowicie od podstaw, nowe logo organizacji. Nowe logo to drugi w historii Związku znak graficzny, odzwierciedlający aktualne trendy obowiązujące w tym zakresie na rynku, a więc nowoczesny i dynamiczny, ale jednocześnie zachowujący dotychczasową paletę barw wykorzystywaną przez organizację. Podtrzymane zostało również akcentowanie w logotypie skrótu nazwy Związku, czyli PZWLP, doskonale kojarzonego na polskim rynku flotowym i motoryzacyjnym. Ze względu na obchodzoną w tym roku okrągłą rocznicę funkcjonowania organizacji, nowe logo zostało przygotowane również w wersji jubileuszowej i w taki sposób będzie wykorzystywane do końca 2025 roku.
W 2025 roku Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWLP) świętuje okrągły jubileusz 20 lat swojej działalności na rynku. Wykorzystując ten fakt, organizacja przeprowadziła gruntowne odświeżenie swojego wizerunku, tworząc całkowicie od podstaw nowy logotyp. To dopiero drugie logo w historii Związku, z poprzednim organizacja funkcjonowała od momentu swojego powołania w listopadzie w 2005 roku, aż do teraz.
Nowy logotyp Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów to połączenie nowoczesności, dynamiki oraz wielowymiarowej symboliki, która oddaje charakter i misję stowarzyszenia. W centrum uwagi znajduje się sygnatura graficzna – znak abstrakcyjny, który celowo jest niedosłowny. Dzięki temu daje przestrzeń do indywidualnych interpretacji i buduje uniwersalne skojarzenia. Dla jednych przypomina literę „P”, będącą pierwszą literą nazwy Związku, co w naturalny sposób wzmacnia identyfikację marki. Innym przywodzi na myśl „pinezkę” lokalizacyjną, co symbolizuje obecność, mobilność i sieciowy charakter działalności członków organizacji – firm operujących na poziomie zarówno ogólnopolskim, jak i międzynarodowym.
W przypadku nowego logo PZWLP możliwe są również skojarzenia z kluczem (narzędziem), co nawiązuje do motoryzacji, zarządzania flotą i operacyjnej strony wynajmu pojazdów. Dynamiczna forma i kierunkowe linie sygnalizują ruch, rozwój i nowoczesne podejście do mobilności. Kolorystyka nowego logotypu pozostaje zbliżona do poprzedniego logo organizacji – z przewagą intensywnej czerwieni – podkreśla energię, pewność i zdecydowanie, a jednocześnie przyciąga uwagę i budzi pozytywne emocje. Z kolei nowoczesna, geometryczna typografia w skrócie nazwy „PZWLP” oraz pełnej nazwie Związku gwarantuje czytelność i profesjonalny charakter znaku.
Nowe logo PZWLP zostało przygotowane także w wariancie podkreślającym jubileusz organizacji i w takiej wersji będzie wykorzystywane do końca bieżącego roku.
20 rocznica działalności to już poważny jubileusz i z tego względu, poza szeregiem innych planowanych aktywności, postanowiliśmy również odświeżyć szatę graficzną naszej organizacji, tworząc całkowicie od podstaw, nowy logotyp – mówi Robert Antczak, Prezes Zarządu PZWLP. – Jubileusz to doskonała okazja do przeprowadzenia tego typu rebrandingu, tym bardziej, że poprzedni logotyp PZWLP służył nam od samego początku działalności organizacji, miał już 20 lat i wymagał dostosowania go do współczesnych trendów i standardów w tym zakresie. Zależało nam z jednej strony na unowocześnieniu naszego znaku graficznego, ale z drugiej strony na wykorzystaniu wszystkiego dobrego co znajdowało się w poprzednim logotypie, na kontynuacji tożsamości i świadomości Związku zbudowanej w oparciu o poprzednie logo. Stąd zachowaliśmy zbliżoną paletę barw, dlatego też wciąż najbardziej akcentujemy skrót nazwy organizacji, poprzez który jesteśmy już bardzo dobrze kojarzeni i rozpoznawalni na rynku. Mamy nadzieję, że nasze nowe logo zostanie pozytywnie przyjęte, godnie zastępując przy tym swojego poprzednika.

Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWLP) został założony w listopadzie 2005 roku. Organizacja świętuje w tym roku jubileusz 20 lat swojego istnienia na rynku. Od momentu utworzenia, niezmiennie do dzisiaj PZWLP jest jedyną w Polsce organizacją skupiającą i reprezentującą firmy wynajmu i leasingu samochodów. Dziesięć lat temu spektrum działalności Związku zostało poszerzone o firmy specjalizujące się przede wszystkim w krótkoterminowym i średnioterminowym wynajmie aut, a więc o klasyczne wypożyczalnie samochodów. Obecnie organizacja skupia zarówno duże polskie i międzynarodowe firmy wynajmu długoterminowego, jak i Rent a Car (wypożyczalnie aut). Ponadto, podczas Walnego Zebrania Związku w kwietniu b.r. podjęto decyzję o rozszerzeniu w najbliższym czasie firm skupianych w organizacji o podmioty wyspecjalizowane w wynajmie aut ciężarowych. Biorąc pod uwagę wszystkie oferowane formy wynajmu samochodów, Członkowie PZWLP finansują i zarządzają aktualnie łączną flotą przekraczającą 300 tysięcy aut i odpowiadają za ok. 40% sprzedaży nowych samochodów do firm w kraju. Tym samym organizacja ma silny i istotny wpływ na kształtowanie, rozwój i kondycję całego sektora motoryzacyjnego w naszym kraju.
W PZWLP funkcjonuje obecnie kilka eksperckich zespołów roboczych, w oparciu o które organizacja realizuje swoje najważniejsze cele, m.in. zajmujące się marketingiem i komunikacją branży, monitoringiem legislacji oraz istotnymi dla branży zagadnieniami podatkowo-prawnymi, rozwojem rynku elektromobilności oraz infrastruktury w tym zakresie, rynkiem wtórnym samochodów po wynajmie / po leasingu, czy branżą i usługami Rent a Car. PZWLP jest członkiem zbiorowym Związku Polskiego Leasingu (ZPL), Partnerstwa dla Bezpieczeństwa Drogowego oraz Związku Przedsiębiorców i Pracodawców (ZPP). Organizacja współtworzy ze Stowarzyszeniem Kierowników Flot Samochodowych (SKFS) uruchomione w 2017 roku jako pierwsze w Polsce, pełnowymiarowe podyplomowe studia flotowe „Zarządzanie flotą samochodową i mobilnością” na Wydziale Transportu Politechniki Warszawskiej.

Gala
Gala jubileuszowa odbędzie się w 16 i 17 października w Hotelu Narvil w Serocku.
Nagrody Jubileuszu 20-lecia PZWLP
Propozycje kandydatur można składać do 5 września 2025 do godziny 23.59 poprzez dedykowany formularz dystrybuowany przez PZWLP.
Link do formularza umożliwiającego zgłoszenie kandydata do nagrody dystrybuowany jest wyłącznie wewnętrznymi kanałami PZWLP.
Zwycięzców we wszystkich kategoriach wybierze jury składające się z ekspertów PZWLP.
Nie, w inicjatywie nie wymagamy żadnych opłat – ani za zgłoszenia kandydatur, ani na żadnym innym etapie procesu.
Projekt skierowany jest do członków Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów.
Uroczyste ogłoszenie zwycięzców odbędzie się podczas Gali 20-lecia Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów, która odbędzie się 16-17 października 2025 roku w Hotelu Narvil w Serocku
Każdy z laureatów zostanie uhonorowany podczas uroczystej Gali 20-lecia Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów. Zwycięzcy otrzymają unikalne statuetki, a ich osiągnięcia zostaną szczególnie wyróżnione w trakcie wydarzenia.